ציפיות מטיפול נפשי

הימים חולפים להם, והתחושה המעיקה עדיין נותרת בחזך, פועמת במהירות ומתחלפת בשלל של סימפטומים גופניים. פעם הראש שלך כואב, פעם אחרת אתה עייף מכדי לקום מהמיטה, וביתר הזמן אתה מרגיש מעין ריק קיומי פנימי שהולך ומשתלט עליך. כבר תקופה ארוכה שהעניין שלך בעבודה (שבעבר הייתה כה מהותית עבורך) הולך ופוחת בהדרגה מעיקה, הקשרים עם אחרים מאבדים מקסמם הבין-אישי, ואתה רק רוצה להשתבלל בתוך עצמך ולא להרגיש את החרדה ההולכת וגוברת. מדי פעם המחשבה על טיפול עולה לתודעה שלך. יש פעמים שאתה מנסה לחסום את המחשבה על טיפול ואומר לעצמך "מה זה כבר יעזור? אני איך שאני וכלום לא יכול לשנות את זה!", אבל יש גם מקרים אחרים שבהם עולה בך תחושת תקווה מול המחשבה על טיפול, ואתה אומר לעצמך שדברים יכולים להיות גם אחרת עבורך.

האפשרות של טיפול

אתה נזכר בתקופות אחרות, בהן הרגשת טוב עם עצמך. תקופות שלהתרחשויות בחייך כמו גם לאחרים הנוכחים בחייך הייתה חשיבות ומשמעות. אתה נעצב כשעולים בך זיכרונות על היותך משמעותי בחיי אחרים, ויותר מכך- משמעותי בחייך שלך. אם אתה נשאר עם המחשבה הזאת ומאפשר לעצמך להרגיש אותה בתוך הגוף שלך, היא תתפשט בהדרגה ועשויה למלא אותך בחמימות כזאת מוכרת. תן לעצמך להתמלא באנרגיה מהמחשבה על עצמך בסיטואציות חיים נעימות יותר. ייתכן שהשהות עם המחשבה על עצמך ברגעים טובים יכולה ללמד אותך דבר או שניים על הכוח שהיה בך אז, וככל הנראה קיים גם היום.

מתוך תחושת היכולת שנרקמת בך, אתה עשוי לראות בבהירות את תפקידו וחשיבותו של הטיפול בחייך. אתה מבין שהטיפול לא נועד לתקן את כל מה שלא טוב בחיים שלך. הטיפול לא נועד למחוק את הכאב שאתה חש, או להעלים את כל מה שמלחיץ אותך לזכור או לדעת על עצמך. אתה יודע לפתע שהטיפול נועד להפגיש אותך עם עצמך בנוכחות של אחר קשוב ואמפתי. המפגש עם עצמך הוא לא פשוט או קל, ולא אמור להיות כזה, אבל זה מה שעושה אותו משמעותי וחשוב בהתפתחות האישית שלך ובהבנתך את עצמך ואת צרכיך.

ציפיות מהטיפול והמטפל

אתה מתמלא תקווה ומדמיין את עצמך בעתיד מאושר יותר מכפי שאתה היום, שלם יותר, אינטימי יותר עם עצמך ועם אחרים. אך יחד עם התקווה מופיע גם החשש להתאכזב או להיפגע, ומתחילות להתגבש גם ציפיות מהטיפול או ליתר דיוק ציפיות מהמטפל. תן לעצמך להקשיב לציפיות האלו ולמחשבות שהן מעוררות. ייתכן שהן  תעזורנה לך בבחירת מטפל המתאים לך, ואף תסייענה לך לזהות תהליכים אישיים בטיפול. אם כי שיטות טיפול שמות דגש על מוקדים טיפוליים שונים, בכל טיפול באשר הוא אתה כמטופל אמור להרגיש שהמטפל קשוב לך, שאכפת לו ממך והוא מתאמץ להבינך ואינו מעביר עליך ביקורת. המטפל אמור להבין שאפילו אם אתה רוצה במוצהר שיציל אותך, למעשה אתה רוצה שיפגיש אותך עם עצמך ויכיל אותך ואת המצוקות שלך מבלי שירגיש ויחצין בהלה או פניקה. בטיפול אתה ועולמך במרכז ולא הצרכים של המטפל והוא אינו אמור לאבחן אותך א-פריורי על סמך תפיסותיו המוקדמות אלא לנסות, בייחד איתך, להבין, לנסח ולדייק את התחושות המילוליות והגופניות שלך, את החוויה שלך כאדם. המטפל אמור לכבד את הזמן שלך, להסתקרן יחד איתך לגביך ולאפשר לך למצוא את ההכוונה בתוכך, ולא להכווין אותך לפי תפיסת עולם גלויה או נסתרת שלו.

יחד עם הציפיות הלגיטימיות מטיפול, עלולות להופיע גם דרישות נוקשות לגבי טיפול והמטפל כמו  דרישה לשמירה על קשר מעבר לסיטואציה הטיפולית, דרישה שהמטפל יענה על כל שאלה שתופנה אליו אישית ככל שתהיה ואי שמירה על כללי סטינג טיפולי כמו מקום הטיפול או זמן הטיפול. ציפיות אלו מהוות פנטזיות לגבי הסצנה הטיפולית, שעלולות לפגום בהליך הטיפולי. היה קשוב גם לציפיות הלגיטימיות וגם לציפיות הנוקשות שלך, שהרי מתוך הקשב והמודעות אל אותן הציפיות תוכל להכיר את עצמך קצת יותר ולהבין מהו הטיפול עבורך. המודעות לציפיות מטיפול כמו גם לפנטזיות לגביו תסייע לך לשוחח עם המטפל אודותיהם ולקדם את עצמך בטיפול ובהתפתחות שלך כאדם.

רוצה לבדוק את האפשרות לטיפול? אפשר ליצור קשר ולדבר